یک شرکت طراحی از طرح مفهومی یک هواپیمای مسافربری تمام برقی رونمایی کرد که به جای موتورهای جت، دارای چند پروانه بوده و دوستدار محیط زیست است.
کانسپت این هواپیما که هیچ آلودگیای ایجاد نمیکند توسط شرکتی به نام JDXP طراحی شده (طرح مفهومی) که در نیویورک واقع شده است که این هواپیمای برقی موسوم به “زیرو”(ZERO) دارای یک ساختار آیرودینامیکی است و همچنین دماغه هواپیما تیز بوده و طول بالهای آن زیاد است و به برخاستن مناسبتر هواپیما کمک میکند (طرح مفهومی یک هواپیمای برقی بدون آلودگی).
به جای استفاده از موتورهای جت که از خود کربن منتشر میکنند در این هواپیما از باطری و ژنراتورهای برقی به کار گرفته شده که از طریق پنلهای خورشیدی و سه مجموعه پروانه شارژ میشود و تغییر از حالت موتور جت به موتور برقی، به این معناست که مسافران این هواپیما باید برای رسیدن به مقصد خود پرواز طولانیتری تجربه کنند که این میزان برای هر دو ساعت پرواز، ۲۵ دقیقه بیشتر است.
البته این طراحی هواپیما برای مسافرانی مناسب است که به طور مکرر از هواپیما استفاده میکنند و برایشان مهم نیست که مدت زمان پرواز آنها کمی طولانیتر شود.
طرح مفهومی یک هواپیمای برقی بدون آلودگی
انتشار کربن از هواپیماهای مسافربری یکی از بزرگترین عوامل گرم شدن کره زمین محسوب میشود و با تعویض موتورهای جت به سه مجموعه پروانه و موتورهای برقی درون هواپیما به آن اجازه میدهد طی مسیر به حداقل زمان نیاز پیدا کند.
همچنین میتوان گفت که این طراحی جدید برای پروازهای کوتاهتر مناسب است و “جو دوست”(Joe Doucet) طراح آن اعلام کرده که در این هواپیما (طرح مفهومی) “کارایی” ارجحتر از “سرعت” است.
این هواپیما در صورت قطع برق یا بروز نقص، میتواند در حالت گلاید به زمین بازگردد و جالب توجه است که شرکت طراح این هواپیمای کانسپت “پایداری” را مرکز توجه خدمات خود قرار داده است، به نحویکه مسافران این هواپیما باید انتظار منویی عاری از همبرگرهایی با گوشت گاو یا پلاستیکهای یک بار مصرف داشته باشند، زیرا این دوعامل، منابعی از آلودگی و انتشار گازهای گلخانهای هستند.
ویدئوی ایمنی در پرواز این هواپیما هم با صحبتهای ” گرتا تونبرگ” نوجوان مشهور فعال محیط زیست آغاز خواهد شد.
به عنوان مثال، شرکت خودروسازی “رولزرویس”(Rolls Royce) هواپیمای تمام برقی خود را ماه پیش رونمایی کرد.
امروزه شرکتهای دیگر هم به حوزه تولید هواپیماهای دوستدار محیط زیست وارد شدهاند.
برخی افراد به علت شدید علاقه به تهیه عکسهای سلفی در محیطهای عمومی برای دیگران مزاحمت ایجاد میکنند و یک اختراع جدید میتواند این مشکل را برطرف کند.
یک شرکت آمریکایی سیستم جدیدی به نام “میرا” راه اندازی کرده که به افراد علاقمند به سلفی گرفتن امکان میدهد بدون نیاز به استفاده از گوشیهای هوشمند این کار را انجام دهند که این سیستم شامل یک رابط کاربری لمسی است و در برابر درب ورودی موزهها، گالریها، پارکها و دیگر نقاط تفریحی و بر روی دیوار یا یک سه پایه قرار میگیرد (طرح مفهومی).
کاربران علاقمند به تهیه عکسهای سلفی ابتدا از طریق نمایشگر لمسی نام خود را ثبت میکنند و آدرس ایمیل خود را ارائه میدهند. آنها سپس کارت شناسایی که دارای یک کد کیو آر است، از طریق این سیستم دریافت میکنند و با ژست گرفتن در برابر دوربینهای مختلفی که در نقاط مختلف تعبیه شدهاند و قرار دادن کارت در برابر دوربین آماده عکاسی میشوند.
در ادامه شمارش معکوس بر روی نمایشگر کوچک دوربین آغاز شده و بعد از عکاسی نمایی از تصویر نیز قابل مشاهده خواهد بود که کاربر در ادامه میتواند عکس را به طور دقیق کنترل کند و در صورت راضی بودن از آن، فایل عکس را در قالب ایمیل دریافت کند. در واقع از این روش میتوان برای دریافت فایلهای ویدئویی کوتاه یا فایلهای کوتاه متحرک با فرمت گیف هم استفاده کرد.
این سیستم فعلاً به طور آزمایشی در برخی نمایشگاهها و موزههای نیویورک نصب شده و مهمانان فعلاً میتوانند بدون پرداخت هزینه از آن استفاده کنند.
منبع: ایسنا
دیگر اخبار مرتبط با نوآوری:
محققان موفق به طراحی دو سلول خورشیدی برای بهره وری بیشتر شده اند که رکورد بهره وری را شکسته اند و از آنها برای تبدیل ۵۰ درصد از انرژی دریافتی خورشید به الکتریسیته استفاده شده است. سلول خورشیدی برای بهره وری بیشتر تبدیل انرژی خورشیدی به الکتریسیته به کار میروند، معمولاً بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است. اما محققان آزمایشگاه ملی انرژیهای تجدیدپذیر در کلرادوی آمریکا دو سلول خورشیدی ساختهاند که دارای بهره وری ۴۷.۱ درصدی هستند. سلول خورشیدی
دانشمندان دانشگاه ملی سنگاپور موفق به ابداع یک غشای فوق جاذب به شکل کفی کفش شدهاند که با جذب رطوبت و عرق پا از آبی به صورتی تغییر رنگ میدهد و میتواند منجر به ساخت فناوریهای الکترونیکی پوشیدنی شود که از عرق بدن برای تامین نیرو استفاده کنند. عرق کردن بدن برای خنک نگه داشتن بدن مهم است، اما عرق ریزی بیش از حد نیز خوشایند نیست. اکنون محققان دانشگاه ملی سنگاپور(NUS) غشای جدیدی تولید کردهاند که میتواند عرق
یک سیستم جدید، حرکت حرارتی گرافن را مستقیماً به یک جریان الکتریکی تبدیل می کند و با تولید انرژی پاک بی حد و حصر، متناقض با "نظریه فاینمن" است. تیمی از فیزیکدانان دانشگاه "آرکانزاس" موفق به ساخت یک مدار گرافنی شده اند که می تواند انرژی پاک را بی حد و حصر تولید کند. این سیستم جدید با گرفتن حرکت حرارتی گرافن و تبدیل آن به یک جریان الکتریکی کار می کند. "پائول تیبادو"، استاد فیزیک و محقق اصلی
منابع خبری از تولید خودروی برقی جدید شرکت اپل با باتری منحصر به فرد در سال ۲۰۲۴ خبر دادهاند. این کار در راستای پیشبرد طرح تایتان این شرکت انجام میشود. اپل بی سروصدا در تلاش برای تولید خودروی برقی خودران است، اما هنوز جزئیات زیادی در این زمینه اعلام نشده است و گفته میشود اپل تا چهار سال دیگر این محصول را به بازار میفرستد. طراحی باتری این خودرو کاملاً منحصر به فرد بوده و گفته میشود ظرفیت شارژ
شرکت مایکروسافت با همکاری کروز و جنرال موتورز خودروی خودران تولید میکند. هدف از این همکاری ارتقای فناوری مورد استفاده در این خودرو اعلام شده است. کروز و جنرال موتورز قبلاً هم همکاریهایی در زمینه تولید خودروهای خودران داشتند و حالا مایکروسافت به جمع آنها ملحق شده تا به تجاری سازی خودروهای خودران کمک کند.مایکروسافت میزان سرمایه گذاری خود را در این زمینه ۲ میلیارد دلار اعلام کرده است. کروز و جنرال موتورز از پلتفرم کلود آزور مایکروسافت در
سفت شدن رزین در آب توسط نور محققان دانشگاه فناوری "وین" موفق به ساخت یک نوع رزین شدهاند که حتی وقتی در آب باشد هم میتوان آن را با تابش نور سخت کرد. شاید تاکنون راجع به رزینهای "اپوکسی" شنیده باشید که هنگام قرار گرفتن در معرض نور سفت میشوند و معمولاً باید همه این مواد در معرض نور قرار بگیرند (سفت شدن رزین در آب توسط نور). اکنون محققان دانشگاه فناوری "وین" یک ماده افزودنی جدید به رزین
پژوهشگران "دانشگاه توکیو"، حسگرهایی ابداع کردهاند که میتوانند امکان انعطافپذیری رباتها را بیشتر فراهم کنند. رباتها را میتوان از مواد نرم ساخت اما انعطافپذیری چنین رباتهایی محدود به استفاده از حسگرهای سفت و سختی است که برای کنترل آنها ضروری هستند. پژوهشگران "دانشگاه توکیو" (UTokyo)، حسگرهایی ابداع کردهاند که میتوانند عملکرد حسگرهای معمول را داشته باشند اما انعطافپذیری رباتها را به میزان بیشتری به ارمغان بیاورند. انعطافپذیری رباتها میتوانند با کمک این حسگرهای جدید، سازگارتر و منعطفتر از رباتهایی
یک مضراب یا اصطلاحا "پیک" نوری موسوم به "ōPik" برای نواختن مضراب نوری گیتار ساخته شده است که از الایدیهای مادون قرمز برای تبدیل لرزش سیمها به سیگنال خروجی استفاده میکند. مضراب نوری و جدید "ōPik" به جای استفاده از آهنرباها و سیمپیچها برای تبدیل حرکت سیمهای گیتار به ولتاژ آنالوگ برای خروجی تقویت شده، از نور مادون قرمز برای گرفتن لرزش سیمها استفاده میکند. طرح این مضراب نوری نخستین بار در سال ۲۰۱۷ مطرح شد و اکنون پس
یک محفظه مخصوص ضدعفونی کردن ماسکها با مجهز بودن به امواج ماوراء بنفش قادر است فقط با فشردن یک دکمه ماسک شما و دیگر وسایل در معرض آلودگی را ضدعفونی کند. این روزها در دوران شیوع بیماری کووید-۱۹، ماسکها جزئی جداییناپذیر از زندگی روزمره ما شدهاند و به عنوان بهترین وسیله برای محافظت از ما در برابر ویروس کرونا و سایر باکتریها و میکروبها شناخته میشوند. اما بر کسی پوشیده نیست که همین ماسکها نیز میتوانند عوامل بیماریزای بسیاری
یک استارتاپ آمریکایی که مدیریت آن را دکتر "نیما گلشریفی"، دانشمند ایرانی بر عهده دارد، میگوید در حال کاری روی نوعی باتری است که قدرت آن از ضایعات هستهای تامین میشود و دوام بالایی دارد. یک استارتاپ حوزه انرژی موسوم به "NDB" که دکتر "نیما گلشریفی"(Nima Golsharifi)، دانشمند ایرانی، مدیرعامل آن است، ادعا میکند که به پیشرفتهایی در فناوری باتری دست یافته و نوعی باتری ابداع کرده است که با قطعات کوچک ضایعات هستهای کار میکند. به گفته NDB،
محققان به بررسی دستگاهی پرداختند که برای تعیین تغییرات کوچک و کوتاه مدت در رابطه با عملکردهای حرکتی و قدرت عضلات مفید است (بازوبندی که پیشرفت "اماس" را به دقت زیر نظر میگیرد). برای مردمی که از بیماری "اماس" (MS) رنج میبرند، سنجش چگونگی نوسان وضعیت آنها در دورههای زمانی کوتاه، امری دشوار است. در یک پژوهش جدید، محققان به بررسی دستگاهی پرداختند که در این زمینه ابداع شده است و میتواند تغییرات ظریفی که شاید پنهان بمانند را
یک شرکت طراحی از طرح مفهومی یک هواپیمای مسافربری تمام برقی رونمایی کرد که به جای موتورهای جت، دارای چند پروانه بوده و دوستدار محیط زیست است. کانسپت این هواپیما که هیچ آلودگیای ایجاد نمیکند توسط شرکتی به نام JDXP طراحی شده (طرح مفهومی) که در نیویورک واقع شده است که این هواپیمای برقی موسوم به "زیرو"(ZERO) دارای یک ساختار آیرودینامیکی است و همچنین دماغه هواپیما تیز بوده و طول بالهای آن زیاد است و به برخاستن مناسبتر هواپیما