محققان انگلیسی با استفاده از هوش مصنوعی و بازوی رباتیک روش نوینی برای انجام کولونوسکوپی ابداع کرده اند که راحت تر است و درد کمتری برای بیمار همراه دارد.
محققان دانشگاه لیدز انگلیس یک بازوی رباتیک مجهز به هوش مصنوعی ابداع کرده اند که می تواند با استفاده از آهنربای خارجی دوربین پروب را در مسیر روده هدایت کند و به این ترتیب فرایند کولونوسکوپی با درد کمتری انجام شود.
این فرایند برای بیمار ناخوشایند و دردناک است و پزشکی حاذق باید آن را انجام دهد. اما سیستم های مجهز به هوش مصنوعی به پزشکانی که تجربه کمتری دارند کمک می کند پروب را دقیق تر به کار گیرند.
در فرایند کولونوسکوپی یک پروب بلند و باریک که به انتهای آن دوربینی متصل است وارد روده و کولون می شود تا هرگونه ویژگی غیر طبیعی را ردیابی و حذف کند و همچنین در این فرایند از بافت نمونه برداری می شود.
پیترووالداستری محقق ارشد این پژوهش می گوید: ما سیستمی ابداع کردیم که فرایند کولونوسکوپی را تسهیل می کند. این گامی مهم برای استفاده فراگیر از این روش است.
به گفته والداستری فرایند مذکور طوری طراحی شده تا راحت تر مدیریت شود. هرچند هنوز یک پزشک یا پرستار باید بر کل فرایند نظارت کند اما بخش مهم این روند یعنی راهنمایی پروب به وسیله بازوی رباتیک انجام می شود.
در این تنظیمات یک پروب اندوسکوپیک استفاده می شود که نسخه جدید آن کوچکتر است و به وسیله یک آهن ربا که بالای بدن بیمار نگه داشته می شود، مسیر خود را می یابد.
طی شبیه سازی های انجام شده در آزمایشگاه، از افراد غیر متخصص خواسته شد تا طی ۲۰ دقیقه پروب را به نقطه خاصی از بدن یک مدل برسانند.
محققان متوجه شدند هنگامیکه بازوی رباتیک به طور خودکار و بدون کمک اپراتور فعالیت می کند، نرخ موفقیت در اجرای آزمایش۵۸ درصد بود.همچنین به کارگیری هوش مصنوعی برای عملیاتی کردن دستگاه از راه دور نرخ موفقیت را به ۹۶ درصد رساند. نرخ موفقیت آزمایش هنگام استفاده از فرایند نیمه خودکار ۱۰۰ درصد بود.
گرگ براون طراح شناخته شده موتورهای جت و هواپیماهای برقی از طراحی نمونه اولیه خودروی پرندهای خبر داده که میتواند با سرعت ۸۰۰ کیلومتر در ساعت پرواز کند.
خودروهای پرندهای که تا به امروز معرفی شدهاند تنها قادر به طی مسافتهایی کوتاه بوده و سرعت حرکت آنها نیز پایین بوده است. اما خودروی پرنده جدید به علت استفاده از دو موتور جت سرعت بسیار بالایی خواهند داشت.
گرگ براون که به علت همکاری در طراحی جتهای اف ۱۸ و هواپیماهای بوئینگ ۷۷۷ شهرت دارد با ۱۵ سال سابقه و بررسی نحوه طراحی خودروهای پرنده در مورد نسل جدید این محصول به جمع بندی رسیده است. بالهای این خودرو به صورت تاشو طراحی شده و در زمان حرکت آن بر روی زمین جمع میشوند.
برای جمع شدن بالهای ۸ متری این خودروی پرنده از یک موتور الکتریکی استفاده میشود و یک باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی قابل ارتقا نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است. حداکثر ظرفیت این خودرو که ۶.۴۳ متر طول دارد چهار نفر است. توان رانش دو موتور جت این هواپیما به ۴۰۰۰ پوند میرسد.
خودروی پرنده جدید با یک بار شارژ باتریها میتواند تا ۱۳۷۰ کیلومتر را طی کند. برای طراحی بدنه سبک و بالهای جمع شونده این خودروی پرنده از خدمات شرکت مهندسی آرمادا و قابهای ویژه آلومنیومی استفاده شده است.
برای کنترل این خودروی پرنده در حین پرواز و بر روی زمین ابزار و امکانات متفاوتی در نظر گرفته شده است. در حالت رانندگی بر روی زمین فرمان، گاز و ترمز این خودروی برقی در دسترس است. ولی در حالت پرواز پدالهایی متفاوت و یک دسته کنترل مرکزی در دسترس قرار گرفته و برای تأمین انرژی موتورهای جت از ذخیره سوخت یک مخزن ۱۱۳۵ لیتری استفاده میشود.
خودروی پرنده مذکور تا ارتفاع حداکثر ۳ کیلومتری از سطح زمین ارتفاع میگیرد و تولید هر یک از آنها بین ۵ تا ۷ میلیون دلار هزینه دارد. قرار است در مرحله آزمایشی ۱۰ واحد از این محصول با همکاری شرکت آرمادا تولید شود.
منبع: خبرگزاری مهر