محققان “دانشگاه کلرادو بولدر” (University of Colorado Boulder) ایالات متحده آمریکا در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه یک کاوشگر روده بزرگ برای تصویربرداری خودکار و نمونهبرداری از پولیپها شدهاند.
هرساله میلیونها کلونوسکوپی انجام میشود تا سرطان در اسرع وقت تشخیص داده شود. پسرودهبینی یا کولونبینی یا کولونوسکوپی معاینه و بررسی داخل پسروده (کولون) و انجام اقدامات تشخیصی و درمانی با دستگاه پسرودهبین (کولونوسکوپ) را میگویند.
ماهیت معمول این رویهها و نیاز مداوم به آنها باعث شده است محققان در دانشگاه کلرادو بولدر یک دستگاه مخزن مانند رباتیک را برای حرکت و گردش در روده بزرگ، تصویربرداری و حتی نمونهبرداری کردن روده بزرگ تولید کنند.
اما دستگاهی که محققان آمریکایی توسعه دادهاند “انداکیولس” (Endoculus) نام دارد و دارای چهار مجموعه از زنجیر است که به ربات اجازه میدهد در امتداد بتواند در تمام جهات در داخل روده بزرگ حرکت کند. از پمپ هوا برای باد کردن روده بزرگ و پمپ آب برای تمیز کردن ناحیه استفاده میشود. چراغهای ال.ای.دی تعبیه شده در دستگاه، فضای درون روده را روشن میکنند و یک بخش نمونهبرداری آن نیز به دستگاه اجازه میدهد تا از پولیپها نمونهبرداری کند.
قرصهای الکترونیکی قابل خوردن وجود دارد که میتوانند هنگام حرکت از یک انتهای سیستم گوارش به روده دیگر از روده عکس بگیرند. با این حال، اینها دستگاههای نسبتاً محدودی هستند و نمیتوانند درجایی متوقف شوند و به دنبال یک ضایعه مشکوک باشند و آن را بررسی کنند و یا جهت حرکت خود را تغییر دهند و نمونهبرداری کنند.
در حال حاضر دستگاه تقریباً به اندازه یک باتری سی است، اما محققان معتقدند که میتوان آن را بسیار کوچکتر کرد. حرکت این دستگاه با استفاده از یک کنترلر بازی ویدئویی انجام میشود، اما میتوان تکنیکهای دید رایانهای را نیز به آن اضافه کرد که به آن اجازه میدهد به تنهایی به حرکت و جستجوی پولیپها بپردازد.
باتری سی (C battery) یکی از ابعاد استاندارد باتری است که برای استفادههایی چون ابزارهای قابل حمل و اسباب بازیها به کار میرود. ابعاد این باتری به طور قرار داد ۵۰ میلیمتر (۱٫۹۷ اینچ) طول و ۲۶٫۲ میلیمتر (۱٫۰۳ اینچ) قطر در نظر گرفته میشود.
یک استارتاپ ژاپنی که توسط شرکت بزرگ “تویوتا” پشتیبانی میشود، بالاخره آزمایش عمومی خودرو پرنده خود را انجام داد.
استارتاپ ژاپنی “اسکایدرایو”(SkyDrive)، پس از سالها کار و تلاش در نهایت توانست آزمایش عمومی و سرنشیندار پرواز خودرو پرنده خود را انجام دهد.
این استارتاپ وسیله نقلیه پروازی خود موسوم به “SD-۰۳” را با کمک یک خلبان در حوالی زمین آزمایش شرکت “تویوتا” در شهر “تویوتا” آزمایش کرد.
با اینکه این آزمایش خودران نبود اما نشان داد که این هواپیما میتواند در این زمینه نویدبخش پیشرفت باشد.
تویوتا در سال ۲۰۱۷، بودجهای به مبلغ ۳۵۰ هزار دلار به این استارتاپ ارائه داد تا به ابداع وسایل نقلیه پرنده آنها کمک کند.
“SD-۰۳” به عنوان کوچکترین وسیله نقلیه برقی “عموپرواز”(VTOL) جهان معرفی شده و هدف آن ایجاد وسیله نقلیه جدیدی در مناطق شهری است.
در مجموع، هشت روتور در این وسیله به کار گرفته شده که به آن کمک میکند در صورت خرابی موتور، با ایمنی پرواز کند.
هنوز زمان زیادی باقی مانده که بتوان خودروهای پرنده “اسکای درایو” را در عمل در حال پرواز دید.
این شرکت امیدوار است تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی تاییدیه انجام پرواز در خارج از زمینهای آزمایش را دریافت کند و انتظار دارد تا سال ۲۰۲۳ میلادی یک وسیله نقلیه تجاری با دو صندلی بسازد.
این زمان مطابق با جدول زمانی ژاپن برای راهاندازی سرویس تاکسیهای پرنده خود است.
راهاندازی این خودروها میتواند به کاهش ترافیک در شهرهای شلوغ کمک کند.
این استارتاپ باور دارد که خودروهای پرنده میتوانند کارآیی قابل توجهی در ماموریتهای جستجو و نجات داشته باشند و در شرایط ضروری به کار روند.
سرعت این خودروی پرنده حدود ۹۹ کیلومتر در ساعت است.
منبع: ایسنا