ساخت یکپارچه بدنه خودرو به روش ریخته‌گری دایکست

ساخت یکپارچه بدنه خودرو به روش ریخته‌گری دایکست

ساخت یکپارچه بدنه خودرو به روش ریخته‌گری دایکست 613 345 نوفن حامی البرز

ساخت یکپارچه بدنه خودرو به روش ریخته‌گری دایکست

ساخت یکپارچه بدنه خودرو به روش ریخته‌گری دایکست: تسلا در ادامه نوآوری‌های عجیب‌وغریب خود روشی جدید و کاملاً ابتکاری را برای تولید بدنه خودرو ارائه داده که این امکان را در زمانی کوتاه‌تر و با هزینه بسیار کمتر، فراهم می‌نماید که برای ساخت فریم یا چهارچوب بدنه خودرو، از تکنیک «دایکست» یا «ریخته‌گری تحت‌فشار» استفاده شده که می‌تواند فرآیندهای سنتی مونتاژ قطعات، از طریق جوش دادن و پرچ کردن را، به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.

ساخت یکپارچه بدنه خودرو به روش ریخته‌گری دایکست

متیو کنیت کالاس «Mattew Kenneth Kallas»، سال‌های بسیاری را صرف بررسی و توسعه مدل‌های دایکست و به‌کارگیری آن‌ها در ساخت خودرو نموده است و هم‌اکنون در شرکت تسلا مشغول به کار است، حاصل تلاش‌های چندین ساله خود را، در ثبت اختراع جدیدی ارائه نموده است.

فرایند تشریح شده در این پتنت، به ساخت یک فریم کامل از بدنه خودرو اشاره نموده که با استفاده از روش ریخته‌گری تحت‌فشار، کاهش قابل توجه تعداد ماشین‌های ریخته‌گری را به همراه خواهد داشت. این امر، موجب می‌شود تا هزینه‌های تولید و بهره‌برداری، هزینه‌های عملیاتی کارخانه، هزینه‌های ابزار و تجهیزات و حتی زمان ساخت فریم خودرو، کاهش یابد. به عبارت دیگر با کاهش تعداد مراحل مونتاژ قطعات ریخته‌گری، کل فرآیند تولید کارآمدتر شده و مدیریت آن نیز به صورت بهینه‌تری انجام می‌گیرد. در فرآیندهای معمول ساخت بدنه خودرو عدمتاً از ماشین‌های ریخته‌گری چندگانه برای تولید اجزای مختلف استفاده می‌شود که در نهایت این قطعات و اجزا، توسط نیروی انسانی یا سیستم‌های رباتیک، در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. با توجه به هزینه‌های سرمایه‌ای بالاتر ریخته‌گری تحت‌فشار در مقایسه با سایر فرآیندهای ریخته‌گری، استفاده از فرایند جدید پیشنهادی توسط تسلا، کاهش فرایندها و حجم کار برای دستیابی به محصول مونتاژ نهایی را به دنبال داشته که می‌تواند تعداد ماشین‌های ریخته‌گری مورد نیاز را نیز، تقلیل دهد.

دستگاه ریخته‌گری ابداعی تسلا، می‌تواند ابزاری بسیار مناسب برای ساخت فریم بدنه خودروهای خودران بوده که نیاز به مونتاژ و استفاده از اتصالات مرسوم را به شکل قابل توجهی حذف می‌نماید. باید توجه داشت که ساخت یکنواخت بدنه خودرو بدون استفاده از اتصالات جوشکاری و پرچ‌های فعلی، می‌تواند هزینه تعمیرات خودرو را نیز به شدت تحت تأثیر قرار دهد. بدون شک، تیم مهندسی تسلا، به تمامی این جنبه‌ها توجه داشته و احتمالاً این پتنت، نقطه آغاز یک برنامه جذاب و هیجان‌انگیز بوده که می‌تواند صنعت فعلی را زیر و رو نماید.

لازم به ذکر است که تسلا در سال‌های اخیر، توجه ویژه‌ای به نوآوری داشته و هم‌پای بزرگان صنعت خودرو و حتی جلوتر از آن‌ها، به ارائه نوآوری‌های جدید می‌پردازد. این شرکت در بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های تحقیقاتی خود، نیم‌نگاهی به توسعه فناوری‌های هدایت خودکار وسایط نقلیه داشته که از آن جمله، می‌توان به فناوری موقعیت‌یابی خودروهای خودران و استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود قابلیت‌های این خودروها اشاره نمود. بررسی سایر نوآوری‌های تسلا در حوزه ساخت و تولید، نظیر استفاده از فناوری واقعیت افزوده برای سرعت بخشیدن به فرآیند تولید خودرو، نشان می‌دهد که این غول فناوری، بسیار علاقه‌مند به دگرگون‌سازی دنیای ساخت با بازگشت به اصول ساده اولیه و یافتن راه‌هایی برای ساخت محصولات بهتر در زمان کوتاه‌تر و با هزینه کمتر است. نمود این رویکرد را، می‌توان در شعار مشهور «ایلان ماسک»، بنیان‌گذار تسلا مشاهده نمود که هدف خود را ساخت ماشینی بیان می‌کند که خود سازنده ماشین باشد.

 

منبع: کانون پتنت ایران

 

دیگر اخبار مرتبط با نوآوری:

  شرکت ژاپنی ان ای سی از عرضه پلتفرم جدیدی به نام اس ایکس آئورورا خبر داده که کوچک‌ترین ابررایانه جهان محسوب می‌شود و در حوزه هوش مصنوعی کاربرد دارد. این پلتفرم با نام کامل SX-Aurora TSUBASA AI ارائه خدمات هوش مصنوعی در عرصه بانکداری، بهداشت و درمان و برای استفاده مؤسسات مالی و اعتباری را تسهیل می‌کند. این کوچک‌ترین ابررایانه با زبان‌های برنامه نویسی متنوعی مانند سی، سی پلاس پلاس و فرترن سازگاری دارد. با نصب ابررایانه مذکور بر
  محققان نمایشگر  انعطاف پذیر محافظ محیط زیست ابداع کرده اند که حاوی نانو پیکسل هستند که نور طبیعی را منعکس می کنند. این نمایشگر های هوشمند نازک و انعطاف پذیر، ساخت شرکت Bodle  و توسط محققان دانشگاه اکسفورد ابداع شده اند. نمایشگر های محافظ محیط زیست نمایشگر ها حاوی نانوپیکسل هایی هستند که نور طبیعی را منعکس می کنند و در مقایسه با نمایشگرهای معمول انرژی بسیار کمتری را مصرف می کنند.   منبع: خبرگزاری مهر   دیگر اخبار
  محققان دانشگاه توکیو نمونه اولیه یک دوچرخه برقی بادی را تولید کرده اند که با استفاده از تلمبه‌های برقی باد می‌شود و می‌توان از آن برای جابجایی استفاده کرد. این دوچرخه برقی بادی مجهز به سیستم کنترل از راه دور نیز است و وزن آن در مجموع از ۵.۵ کیلوگرم فراتر نمی‌رود. باتری آن نیز بسیار کوچک بوده و ابعادی به اندازه یک کتاب دارد. چهار چرخ کوچک آن نیز به راحتی در کوله پشتی جا می‌شوند. این دوچرخه
تولید عینک واقعیت افزوده جنگی تولید عینک واقعیت افزوده جنگی: شرکت بی ای ای از تولید نمونه اولیه یک عینک واقعیت افزوده سبک خبر داده که کاربردهای نظامی دفاعی دارد و طراحی و ساخت آن دو سال زمان برده است. این عینک واقعیت افزوده مجهز به یک نمایشگر تمام رنگی و فشرده است که می‌تواند برای مدت طولانی در برابر چشمان کاربران قرار گرفته و نیازهای اطلاعاتی آنها را برطرف کند که نمونه اولیه آن ساخته شده است. این عینک
  محققان دانشگاه ملی سنگاپور با همکاری متخصصان بیمارستان عمومی سنگاپور یک حسگر هوشمند پوشیدنی ساختند که قابلیت ارزیابی لحظه‌ای وضعیت زخم را از طریق برقراری ارتباط بی‌سیم با یک برنامه گوشی هوشمند دارد. این حسگر هوشمند توانایی تشخیص دما، اسیدیته، نوع باکتری و فاکتورهای التهابی مختص به زخم های مزمن را ظرف ۱۵ دقیقه دارد و امکان ارزیابی دقیق و سریع وضعیت زخم را فراهم می‌کند. در مورد بیماران دیابتی مبتلا به زخم پا، این وضعیت می‌تواند منجر به
لباسی برای شنیدن موسیقی لباسی برای شنیدن موسیقی: به نقل از دیلی میل، به تازگی گجت پوشیدنی ابداع  شده که صوت را به احساسی قابل درک برای افراد ناشنوا تبدیل می کند. به تازگی گجت پوشیدنی ابداع شده که صوت را به احساسی قابل درک برای افراد ناشنوا تبدیل می کند که این لباس ساوند شرت(Sound Shirt )نام دارد و در حقیقت نوعی پارچه است که در آن ۱۶ حسگر تعبیه شده است. این حسگرها احساس های مرتبط با موسیقی
پروفسور حامد شاهسون به همراه همکارانش در دانشگاه واترلو موفق به ابداع ریزربات‌های گیاهی شده است که با تحویل دارو و انجام انواع رویه‌های پزشکی می‌توانند از بستری شدن افراد در بیمارستان جلوگیری کنند. گروهی از پژوهشگران دانشگاه واترلو از یک جهش قابل توجه در فناوری پزشکی رونمایی کردند. آنها مواد پیشرفته و هوشمندی ایجاد کرده‌اند که به عنوان پایه و اساس عصر جدیدی از ریزربات‌ها یا میکروربات‌های نرم پزشکی عمل می‌کنند که کلید تغییر احتمالی رویه‌های پزشکی به سمت
  ویلیام انگلیش یکی از مخترع ماوس رایانه در سن ۹۱ سالگی درگذشت. یکی از بنیانگذاران پیشرو در حوزه رایانه درگذشته است. ویلیام انگلیش که به توسعه نخستین مخترع ماوس کمک کرده بود در ۲۶ جولای و در سن ۹۱ سالگی درگذشته است. او همراه داگلاس انگلبارت در انستیتو تحقیقات استنفورد مخترع ماوس کردند و در سال ۱۹۶۸ میلادی نمایشگاه Mother of All Demos را برگزار کردند که در آن بسیاری از طرح‌های اولیه ای رونمایی شدند و در دهه‌های
  محققان اکادمی علوم چین با استفاده از نوعی هیدروژل سازگار با محیط زیست نمونه اولیه‌ای از یک لنز هوشمند را ساختند که قادر است دو عارضه خشکی و افزایش فشار داخلی چشم را تشخیص دهد و با تغییر رنگ، وجود این عوارض را به کاربر اعلام کند.هیدروژل مورد استفاده در این فناوری از نوعی پلیمر موسوم به pHEMA ساخته شده است. این پلیمر در حالت طبیعی به رنگ قرمز است، اما هنگامی که درون چشم قرار می‌گیرد، نانوساختار آن
  محققان دانشگاه "شهر" هنگ‌کنک در مطالعه اخیرشان از توسعه پچ‌های میکروسوزنی یخی خبر داده‌اند که می‌توان توسط آن دارو را به بدن بیماران ارسال کرد. هیچ کس استفاده از سوزن را دوست ندارد اما باید گفت گاهی چاره‌ای جز استفاده از آن برای ارسال دارو نیست اما پچ‌های میکروسوزنی که اخیرا به عنوان یک جایگزین بدون درد در حال ظهور هستند می‌توانند گزینه مناسبی باشند. اکنون محققان دانشگاه شهر هنگ کنگ نسخه جدیدی از این فناوری را ساخته‌اند که
دانشمندان سنگاپوری موفق به ابداع یک ژل مغناطیسی شده‌اند که با تحریک سلول‌های پوست، سرعت بهبود زخم افراد مبتلا به دیابت را سه برابر می‌کند. زخم‌های مزمن پوستی که افراد دیابتی اغلب روی پاهای خود می‌بینند، بسیار طول می‌کشد تا بهبود یابند، گاهی اوقات تا حدی که به طور جدی عفونی می‌شوند و موجب قطع پا می‌شوند. اکنون یک ژل مغناطیسی جدید می‌تواند به جلوگیری از این اتفاق کمک کند، زیرا طبق گزارش‌ها سرعت بهبودی چنین زخم‌هایی را سه برابر
  یک دستگاه کنترل کیفیت هوا موسوم به "BREATHE Smart ۲" دستگاهی قابل حمل است که سطح آلودگی هوا را در لحظه نشان می‌دهد. آلودگی و ذرات معلق در هوا در همه جا وجود دارند و هوایی را که ما تنفس می‌کنیم برای سلامتی ما خطرناک می‌کنند. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی(WHO)، تعداد قربانیان ناشی از آلودگی هوا در جهان هر ساله ۴.۲ میلیون نفر است. بنابراین تردیدی نیست که باید به هر نحو از خود در برابر این خطر