طرح صنعتی
در بررسی تاریخچه حقوق مالکیت صنعتی ایران آخرین تغییرات در قانون در حوزه طرح های صنعتی در سال ۱۳۸۷ بوده است که قانون ثبت اختراعات و طرح صنعتی و علائم تجارتی و آئین نامه اجرایی آن در این سال تصویب و اجرایی گردیده است.
از نظر قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری ” هرگونه تركيب خطوط يا رنگها و هرگونه شكل سه بعدی با خطوط، رنگها و يا بدون آن، بهگونهای كه تركيب يا شكل يك فرآورده صنعتی يا محصولی از صنايع دستی را تغيير دهد، طرح صنعتی است. در يك طرح صنعتی تنها دسترسی به يك نتيجه فنی بدون تغيير ظاهری مشمول حمايت از اين قانون نمی باشد. ”
“ترکیب خطوط یا رنگها و هرگونه شکل سه بعدی با خطوط، رنگ یا بدون آن بگونه ای که ترکیب یا شکل یک فراورده را از نظر تزیینی و زیباشناختی تغییر داده و باعث جذب مصرف کننده گردد را طرح صنعتی می گویند و تنها دسترسی به یک نسخه فنی بدون تغییر ظاهری مشمول حمایت قانون نمی باشد ”
لزوم ثبت طرح جدید قبل از افشا
آیا می دانستید اگر طرح جدیدی برای محصولات تولیدی خود ایجاد کرده اید یا بسته بندی منحصر به فردی ابداع کرده اید قبل از افشا باید آن را ثبت نمایید؟ هر تغییر در شکل ظاهری یا نوع بسته بندی که باعث زیبا شدن محصول تولیدی شما گردید و باعث جذابیت محصولات شما برای مصرف کننده شد بهتر است آن را قبل از افشاء ثبت نمایید تا از سو استفاده ی رقبای خارجی و داخلی در بازارهای هدف جلوگیری شود. با ثبت طرح صنعتی شما می توانید به راحتی از واردات یک محصول که تقلیدی از طرح تولیدی ثبت شده شما است جلوگیری نمایید.
طرح صنتی دایره وسیعی از محصولات صنعتی، خانگی، اداری، ورزشی، صنایع دستی، اسباب بازی، مبلمان اداری، لوازم برقی، خودرو و قطعات آن، ابزار های فنی و پزشکی بهداشتی، اقلام لوکس، تزئینی، منسوجات، فرش و لباس، ظروف آشپزخانه، مصنوعات پلاستیکی و حتی بسته بندی طیف وسیعی از محصولات را شامل می شود. از این رو و وفق ماده 20 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی علائم تجاری مصوب 1386 هرگونه ترکیب خطوط یا رنگها و هرگونه شکل سه بعدی یا خطوط، رنگها و یا بدون آن به گونه ای که ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی یا محصول از صنایع دستی را تغییر دهد طرح صنعتی است”. در ضمن طرح صنعتی تنها دسترسی به یک نتیجه فنی بدون تغییر شکل ظاهری مشمول حمایت از این قانون نمی شود.
شاید یک طراح در طراحی طرح مورد نظر جنبه های مختلف مانند باب میل بازار، انبار داری، تعمیر و نگهداری، حمل و نقل، تولید سریع و کم هزینه و … را در نظر داشته باشد اما آنچه را این قانون، به تعبیری دیگر حقوق طرح صنعتی حمایت می کند فقط شکل و ظاهر آن محصول آن هم از جنبه ی زیبایی شناسی را شامل می گردد در سایر خصوصیات، بخصوص ویژگی فنی یا عملکردی آن تحت حمایت این قانون نمی باشد.
انتخاب نام مناسب برای طرح صنعتی
در انتخاب نام برای طرح صنعتی باید به نام یا عنوانِ عمومی که بین عموم مردم متداول است و باعث شناختن آن کالا میشود اشاره شود. مانند: صندلی، بُطری، کاسه، فنجان، ، جعبه بستهبندی دارو و… . بنابراین، از عباراتی مانند: نام تجاری، امتیازات عملکردی، شکل هندسی و جنس مواد سازندۀ کالا، استفاده نشود. همچنین جهت توصیف شکل ضاهری کالا، صرفا ویژگی های هندسی قابل رویت آن مانند خطوط و شکل سه بعدی و یا رنگ ها توصیف گردد.
در طرح هایی که از چند کالا با کاربرد مشابه تشکیل شده اند مانند(غذاخوری، سرویس قاشق و چنگال، سرویس ظروف غذاخوری، مبلمانِ اتاق نشیمن و …) نام هر کدام از کالاهای مستقل موجود در مجموعهها، میبایست حتما در متن توصیف شکل ظاهری کالا بیایند. به عنوان مثال در سرویس ظروف: (بشقاب، دیس، کاسه، پیاله، قوری، فنجان، لیوان، نمکپاش، سالادخوری، قاشق، کفگیر و غیره) و در سرویس مبلمان: (مبل یک نفره، کاناپه (سه نفره)، میز جلوی مبلی، میز غذاخوری، میز آرایش، صندلی، دراور، تخت خواب و غیره).
· شکل کلی کالا (دوبعدی یا سه بعدی) همچنین شکل بصریِ هر کدام از بخشها و اجزای آن، میتوانند در ابتدا با بهرهگیری از شکلها و احجام بنیادین هندسی، به اختصار توصیف شوند. (مانند: مربع، مستطیل، مثلث، دایره، لوزی، بیضی، مکعب مربع، مکعب مستطیل، استوانه، هِرَم، مخروط و کُره) و سپس در ادامه سایر جزئیات طرح توصیف شوند. (از کل به جزء توصیف شود)
· در «توصیف شکل ظاهری کالا»، همواره از واژگان و عباراتی استفاده شود که با دقت بیشتری، طرح کالا را معرفی میکنند. به عنوان نمونه، برای توصیف شکلهای «مربع، مستطیل، لوزی، ذوزنقه» واژۀ «چهارگوش» استفاده نشود. همچنین برای توصیف «چند ضلعیها»، به واژۀ «چند ضلعی» اکتفا نشود و تعداد اضلاع نوشته شوند، مثلاً «پنج ضلعی»، «ششضلعی»، «هفت ضلعی»، «هشت ضلعی» و غیره.
· تأکید میشود که در نوشتن «توصیف شکل ظاهری کالا»، ، نام کالا، نام و آدرس اشخاص اظهارنامه، به دُرستی املای واژگان و عدم وجود اشتباهات تایپی توجه شود.
جهت نمایش سوالات پرسیده شده در تالار گفتگو در مورد تفاوت اختراع و طرح صنعتی، کلیک کنید.
دیگر مطالب مرتبط
![]()
استراتژی ثبت اختراع استراتژی ثبت اختراع مشخص می کند که مخترع قبل از ارائه تقاضای تشکيل پرونده ثبت اختراع، بايد پاسخ چه سوالاتی را برای خود مشخص کرده باشد. سوالات زیر حداقل مطالبی است که باید نسبت به آن تصمیم بگیرید. آیا طرح من به عنوان اختراع قابل ثبت است؟ چرا بايد اختراع خود را ثبت کنم؟ چه چيزی را بايد ثبت کنم؟ چه وقت اختراع خود را ثبت کنم؟ کجا اختراع خود را ثبت کنم؟ آیا طرح من
استارتاپ چیست؟ استارتاپ چیست؟ می توان در ادبیات ساده اینطور گفت که هر نوع فعالیت نوپا را استارت آپ در نظر میگیریم. استارتاپ چیست؟ اگر چه در تعریف بر این مسئله تاکیدی وجود ندارد که حتماً فعالیت آن در حوزه تکنولوژی یا فن آوری اطلاعات باشد، اما به دلیل اینکه بسیاری از استارت آپ ها در سالهای اخیر، حول این زمینهها شکل گرفتهاند، گاهی در تعریف استارت آپ به این مسئله هم اشاره میشود که استارت آپ باید در
هر فعالیت و حتی کارهای روزمره ساده نیاز به برنامه ریزی دارد برنامه ریزی برای کارآفرینی از اهمیت زیادی برخوردار است و در چگونه پیمودن مسیر موفقیت در کارآفرینی نقش بسیار مهمی دارد. یک کارآفرین موفق برای اینکه خودش را در مسیر موفقیت قرار دهد، به دو روش برای کارآفرینی برنامه ریزی می کند. برنامه ریزی کوتاه مدت و برنامه ریزی بلند مدت و این اصول موفقیت در کار آفرینی است. در هر کسب و کاری ممکن است با عوامل
کسب و کار کوچک (Small business) اندازه کسب و کارها به شیوه های مختلفی سنجیده می شود و با توجه به معیار ها می توان تعیین کرد که کسب و کار کوچک است یا خیر. موارد زیر تنها بعضی از معیارهای سنجش ابعاد کسب و کار هستند : بر اساس تعداد کارکنان بر اساس گردش مالی سالانه یا میزان درآمد سالانه بر اساس تعداد مشتریان بر اساس سرمایه گذاری اولیه بر اساس سن کسب و کار گاهی یک کسب و
علامت تجاری علامت تجاری نشانی است که قادر است کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک شخص/ بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر بنگاهها یا اشخاص متمایز نماید. در بررسی تاریخچه ی حقوق مالکیت صنعتی ایران ملاحظه میکنیم که در سال ۱۳۰۴ اولین قانون حمایت از حقوق مالکیت فقط در زمینه ی حمایت از علائم تجارتی در ایران به تصویب رسیده است. قانون جاری مربوط به سال 1368 می باشد. به منظور بالا بردن شانس موفقیت
شرح و توصیف اختراع جهت ثبت اظهارنامه ی اختراع لازم است فایلی حاوی شرح و توصیف اختراع را روی سایت اداره ی ثبت اختراعات آپلود نمایید. فایل ارسالی طبق بند ج ماده ی 6 قانون ثبت اختراعات مصوب سال 1386 باید دارای ویژگی های ذیل باشد. چنانچه پس از مطالعه ی مطالب ذیل سوالی برایتان ایجاد شد میتوانید به تالار گفتگوی سایت نوفن مراجعه کرده مطالب موجود را مطالعه و یا سوال خود را مطرح و پاسخ را دریافت نمایید.
در ذیل آیین نامه اجرایی ثبت اختراعات درج شده است که دستورالعمل مراحل ثبت اختراع در ایران را مطرح میکند. آیین نامه اجرایی ثبت اختراعات دارای هشت فصل و 66 ماده است که اداره ثبت اختراعات موظف است بر طبق آن اظهارنامه های ثبت اختراع را پیگیری کند. آیین نامه اجرایی ثبت اختراعات فصل اول : تسليم اظهارنامه ماده 2 ثبت اختراع مستلزم تسليم اظهارنامه به مرجع ثبت است. ماده 3 اظهارنامه ثبت اختراع بايد در سه نسخه
نشان جغرافيایی نشان جغرافیایی نشانهای است که بر روی کالاهایی که دارای یک منطقه ی جغرافیایی خاص بوده و کیفیت و شهرت آن به واسطه ی آن منطقه ی جغرافیایی میباشد، بکار می رود. بطور عام، یک نشان جغرافیایی شامل نام و محل منشاء کالاهاست. اینکه آیا یک نشانه به عنوان نشان جغرافیایی عمل میکند بستگی به قانون ملی و آگاهی مصرف کننده دارد. قانون حمايت از نشانههای جغرافيایی فصل اول - تعاريف ماده 1 اصطلاحات بهكاربرده شده در
ثبت بين المللی براساس موافقتنامه و پروتكل مادريد با نگرشی بر تاريخچه ی كنوانسيون پاریس درخصوص حمايت از مالكيت صنعتی در می يابيم كه به منظور حمايت از علائم تجارتی در سطح بين المللی به موجب كنوانسيون مزبور صاحب علامت (شخص حقيقی يا حقوقی) مي بايست به طور جداگانه تعدادی تقاضانامه را در ادارات كشورهای مختلف عضو به زبانهای گوناگون با پرداخت هزينه های متفاوت و صرف زمان طولانی، توديع نمايد. به همين منظور جهت تسهيل روند ثبت بين
دروس دانشگاهی کارآفرینی دروس دانشگاهی کارآفرینی در مقطع کارشناسی ارشد رشته کارآفرینی و گرایشهای آن این رشته دارای 18 واحد درس اصلی (9 درس 2 واحدی) به شرح زیر می باشد: تئوریهای مدیریت پیشرفته، مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته، تئوری های کارآفرینی، تشخیص فرصتهای کارآفرینی، طراحی و تدوین طرح کسب و کار، کارآفرینی در بستر فناوری اطلاعات، تحلیل محیط کسب و کار، مدیریت استراتژیک کارآفرینی. دروس تخصصی8 واحد: دروس تخصصی بر اساس گرایش موردنظر تعیین می شود. دروس تخصصی
بسیاری از افراد شغل ثابت دارند اما همیشه به فکر کار آفرینی پاره وقت هستند، به دلیل اینکه کارآفرینی یک قدم بسیار بزرگ است و ممکن است با شکست یا مشکلات مواجه شود، افراد ترجیح می دهند که شغل ثابت خود را حفظ کنند. البته که کارآفرینی پاره وقت مشکلات و شلوغی های خود را دارد، این نوع کارآفرینان باید چند موضوع را در نظر داشته باشند: مدیریت زمان، باید یاد بگیرید بدون بهانه تراشی به کسب و کار خودتان