عینک هوشمند برای افراد نزدیک بین

عینک هوشمند برای افراد نزدیک بین

عینک هوشمند برای افراد نزدیک بین 733 403 نوفن حامی البرز

 

“هلدینگ دارویی کوبوتا” (Kubota Pharmaceutical Holdings) ژاپن اخیرا در حال توسعه عینک‌های هوشمندی است که ممکن است در آینده سبب بهبود بینایی افراد نزدیک بین شود.

شاید این باعث تعجب افراد بسیاری شود که چطور چنین چیزی ممکن است، اما این شرکت وسیله‌ای پوشیدنی ایجاد کرده است که افراد تنها با قرار دادن آن در جلوی چشمان خود (دقیقاً همانند عینک) می‌توانند مشکل نزدیک بینی خود را بهبود بخشند. این دستگاه که عینک‌های کوبوتا (Kubota Glasses) نام دارد، در حال حاضر هنوز نمونه اولیه آن ایجاد شده و محققان همچنان در حال آزمایش آن هستند، اما گفتنی است تاکنون نتایج آن امیدوارکننده بوده است.

نزدیک بینی معمولاً هنگامی ایجاد می‌شود که قرنیه و شبکیه در کره چشم از هم دور می‌شوند. در این حالت کانون نور مناسب مهار می‌شود و منجر به تاری دید اجسام در یک فاصله می‌شود. همانطور که شرکت مذکور اعلام کرده ۹۶ درصد از افراد کره جنوبی، ۹۵ درصد افراد ژاپنی، ۸۷ درصد افراد ساکن هنگ کنگ، ۸۵ درصد افراد تایوانی و ۸۲ درصد افراد سنگاپوری برای نزدیک بینی نیاز به استفاده از عینک دارند و در کل جهان نیز حدود ۲.۵۶ میلیارد نفر از نزدیک بینی رنج می‌برند، بنابراین به راحتی می‌توان گفت که عرضه چنین وسیله جدیدی توسط تعداد بسیار زیادی از افراد بسیار مورد استقبال قرار خواهد گرفت. شرکت مذکور قصد دارد توزیع عینک‌های هوشمند خود را در آسیا آغاز کند؛ چراکه در آنجا تعداد زیادی از مردم دچار نزدیک بینی هستند.

نحوه عملکرد عینک “کوبوتا”

کار این عینک به صورتی است که عینک‌های کوبوتا با تهیه یک تصویر از لنز دستگاه بر روی شبکیه فرد عمل می‌کنند تا ناسازبینی ایجاد کننده نزدیک بینی را اصلاح کند. این شرکت اظهار داشت که استفاده از این عینک بین ۶۰ تا ۹۰ دقیقه در روز به اصلاح بینایی فرد کمک می‌کند.

اما برای آنکه محققان دریابند هر فرد می‌بایست روزانه چند ساعت و یا در کل چند روز، هفته، ماه یا سال از آن استفاده کند تا نزدیک بینی او اصلاح شود، کوبوتا قصد دارد آزمایشات بالینی بیشتری را برای تعیین این نکات و موارد دیگر انجام دهد.

“ریو کوبوتا” (Ryo Kubota)، رئیس شرکت گفت: تیم توسعه دهنده این عینک در حال حاضر یک آزمایش بالینی را با مشارکت ۲۵ نفر در ایالات متحده آغاز کرده، اما پس از آن شرکت قصد دارد برای اولین بار آن را (عینک) را در آسیا به فروش برساند؛ چراکه جمعیت زیادی از افراد در آنجا نزدیک بین هستند.

آزمایشات بالینی اولیه عینک در تابستان گذشته آغاز شد و این شرکت همچنین در حال بررسی لنزهای تماسی به عنوان روش دیگری برای اصلاح نزدیک بینی نیز است. توسعه روش‌های اصلاحی غیرتهاجمی برای بهبود بینایی، زندگی میلیاردها انسان در سراسر جهان را بسیار آسان و دلپذیر می‌کند.

یکی از شرکت‌های زیرمجموعه ناسا ساخت اولین هتل فضایی مداری دارای جاذبه مصنوعی را آغاز کرده است تا مهمانان آن از پیاده‌روی‌های فضایی لذت ببرند.

شرکت “اوربیتال اسمبلی”(Orbital Assembly) که یک شرکت بزرگ ساخت و ساز فضایی است، اهداف خود را برای راه‌اندازی مرحله بعدی اکتشاف انسانی در فضا اعلام کرد.

به طور خلاصه، این شرکت که توسط پیشکسوتان ناسا اداره می‌شود، قصد دارد با توجه به رویدادی موسوم به “مجمع اول”(First Assembly) به سرعت یک هتل فضایی قابل سکونت را در مدار نزدیک زمین سرهم‌بندی کرده و بسازد که آنقدر سریع می‌چرخد که بتواند جاذبه مصنوعی را برای مهمانان، دانشمندان، فضانوردان و غیره ایجاد کند.

این سازه مشابه با مفهوم “فون براون” برای ایستگاه‌های فضایی است. جایی که یک زیستگاه فضایی به شکل چرخ یا دونات ساخته می‌شود تا با سرعت زاویه‌ای آنقدر زیادی بچرخد که بتواند جاذبه مصنوعی را برای سرنشینان ایجاد کند. هدف شرکت”اوربیتال اسمبلی” ساخت یک “ایستگاه فضایی وویجر”(VSS) به شکل حلقه با قطر ۲۰۰ متر و توانایی ایجاد جاذبه مصنوعی در سطح جاذبه ماه است.

این شرکت به عنوان یک پروژه چند مرحله‌ای برای ساخت اولین ایستگاه فضایی دارای جاذبه مصنوعی، اکنون رسماً راه را برای سرمایه‌گذاران باز گذاشته است تا در این پروژه با قیمت ۰.۲۵ دلار برای هر سهم تا اول آوریل ۲۰۲۱ شریک شوند.

با این حال “جان بلینکو” مدیرعامل و رئیس “اوربیتال اسمبلی” توضیح داد که اگرچه که درب‌های این شرکت و این ایستگاه فضایی به روی برنامه‌های علمی، نظامی و سایر فعالیت‌های استراتژیک باز است، اما هدف اصلی آن تسریع در فعالیت‌های تجاری در فضا با آزمایش و ساخت فناوری مورد نیاز برای زیستگاه‌های طولانی مدت انسان در فضا است.

 

منبع: ایسنا