اولین سیستم عایق صوتی کنار جادهای میتواند با بهرهگیری از انرژی خورشیدی، انرژی ۱۰۰ خانه را تامین کند.
ایالت ماساچوست ممکن است اولین ایالتی باشد که اولین مانع صوتی کنار جادهای با قابلیت بهرهگیری از انرژی خورشیدی را نصب میکند.
این سیستم نوآورانه که توسط یک شرکت محلی به نام “Ko-Solar” طراحی شده است، موانع صوتی معمولی و قدیمی را با پنلهای خورشیدی جایگزین میکند تا ضمن جلوگیری از انتشار صدای جاده به سمت مناطق مسکونی، از انرژی خورشیدی برای تامین انرژی خانهها نیز استفاده کند.
این شرکت در نصب پنلهای خورشیدی در مکانهای کمتر آشکار مانند شهرکهای صنعتی و پارکینگها تخصص دارد، بنابراین این ابداع، یک مورد ویژه در کارنامه آنها خواهد بود.
اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، یک جاده بین ایالتی به زودی نخستین موانع صوتی خورشیدی را دریافت خواهد کرد.
برای این منظور شرکت “Ko-Solar” برای توسعه این پروژه آزمایشی با سازمان حمل و نقل ماساچوست(MassDOT) همکاری میکند تا صفحات خورشیدی را در مسیری نیم مایلی در این جاده بین ایالتی قرار دهد. این پروژه با اتصال یک شبکه فلزی به دو طرف حدود ۱۶۰ مانع صوتی بتنی موجود محقق خواهد شد.
“محمد صدیقی” یکی از شرکای شرکت “Ko-Solar” گفت: اگر این پروژه موفقیت آمیز باشد، درهای بسیاری را به سوی استقرار در سایتهای بیشتر باز میکند. چرا که اکثر ایالتها دارای این دیوارها و موانع صوتی هستند و میتوان آنها را به صفحات خورشیدی مجهز کرد.
سازمان حمل و نقل ماساچوست انرژی تولید شده توسط این صفحات خورشیدی را با قیمت شش سنت به ازای هر کیلووات ساعت خواهد خرید.
این شرکت نه تنها صفحات خورشیدی را روی دیوارهای صوتی نصب میکند، بلکه به آنها اجازه میدهد تا برای جذب حداکثری نور خورشید در طول روز به خود زاویه دهند.
انتظار میرود که این پروژه آزمایشی نوآورانه بتواند هر سال حدود ۸۰۰ مگاوات ساعت برق تولید کند که این آمار برای فضایی که معمولاً هدر میرود و نادیده گرفته میشود، بد نیست. این شبکه توان کافی برای تامین انرژی ۱۰۰ خانه را دارد.
با این حال، این پروژه دارای برخی مشکلات احتمالی است. نصب صفحات خورشیدی بر روی دیوارهای صوتی از نزدیک توسط دولت نظارت میشود تا اطمینان حاصل شود که شبکههای فلزی بر یکپارچگی ساختاری موانع صوتی تأثیر نمیگذارند.
دولت همچنین میخواهد بداند که آیا آب و هوا بر موانع صوتی تأثیر میگذارد یا نه. همچنین مهم است که اطمینان حاصل شود که این پنلها نور خورشید را به چشم رانندگان منعکس نکنند و خطری برای رانندگان ایجاد نکنند.
این پروژه جالب اولین پروژه در نوع خود در ایالات متحده خواهد بود و انتظار میرود در بهار سال ۲۰۲۲ به اجرا درآید.
اگرچه عمق اقیانوس نقش مهمی در چرخه جهانی کربن ایفا میکند، اما اطلاعات عمومی در مورد آن اندک است. برای غلبه بر این مشکل یک ربات ویژه زیردریایی ابداع شده است.
برای افزایش درک بشر در مورد ویژگیهای عمق اقیانوس یک ربات خزنده جدید ابداع شده که امکانات منحصر به فردی دارد.
ابعاد این ربات ۲.۶ در ۱.۷ در ۱.۵ متر بوده و بخش عمده بدنه آن از تیتانیوم ساخته شده است. ربات یادشده میتواند تا عمق ۶۰۰۰ متری اقیانوس به پیش برود و پس از فرود آمدن با بررسی محیط اطراف مسیر حرکت را در کف اقیانوس انتخاب میکند.
این ربات که بنتیک رور ۲ نام دارد، به طور خودران طراحی شده و سازنده آن مؤسسه تحقیقاتی آکواریوم خلیج مونتری (MBARI) در آمریکا است. این مؤسسه در هفت سال گذشته از ابزار رباتیک مختلف برای تحقیق در مورد نحوه بازیافت ارگانیسمها در بستر دریا و نیز بررسی چرخه بازیافت کربن در مواد آلی مانند گیاهان و حیوانات مرده و زبالههای دفع شده استفاده کرده است.
این ربات قادر به جمعآوری اطلاعاتی از مقدار فیتوپلانکتون های موجود و بقایای گیاهی است و همچنین دمای آب و غلظت اکسیژن و نیز میزان مصرف اکسیژن (و در نتیجه خروجی دی اکسید کربن) موجودات زنده را اندازهگیری میکند. ربات یادشده قادر به ده متر حرکت در محیط اطراف خود است.
منبع: ایسنا