محققان انگلیسی یک بانداژ مخصوص توسعه دادهاند که به ترمیم استخوانها میپردازد.
مدتی است که میشنویم موادی مانند داربست(scaffold) در محل شکستی استخوان کاشته میشوند و سلولهای استخوانی بدن را به فعالیت واداشته تا شکستگی را التیام بخشد.
در این راستا، محققان انگلیسی بانداژی توسعه دادهاند که ممکن است همین کار را انجام دهد.
زمانی که بانداژ توسط جراحی، در محل شکستگی استخوان کاشته میشود، زمان بهبودی به میزان قابل توجهی کاهش مییابد.
محققان دانشگاه “کینگز” لندن یک “بانداژ استخوان” ساختهاند که از ماده انعطافپذیر، زیستسازگار و قابل تجزیه ساخته شده که در یک پروتئین پوشانده شده که به طور طبیعی، رشد و ترمیم بدن را تحریک میکند.
پس از بهبود استخوان، بانداژ بدون آسیب، حل شده و توسط بدن جذب میشود.
برای بهبود بیشتر کارایی، میتوان این مواد را با یک ژل کلاژن سهبعدی حاوی سلولهای استخوانی که از سلولهای بنیادی بیماری رشد کردهاند، (در آزمایشگاه) پر کرد.
در این صورت، بانداژ در واقع در محل شکستگی قرار می گیرد. سپس ژل، از سلولها پشتیبانی میکند و محل شکستگی را پر میکند.
بنا به گفته محققان این پروژه، این بانداژ به استخوانهای شکسته اجازه میدهد به مراتب سریعتر از ایمپلنتهای داربست مانند، استخوان را ترمیم کنند.
این به این دلیل است که معمولا پس از آسیب جدی مانند شکستگی استخوان، توانایی بهبودی بدن اغلب به خطر میافتد.
بانداژ تولید شده توسط محققان انگلیسی روی موشها آزمایش شده و اکنون آزمایشهای انسانی آن در حال برنامهریزی است.
نتایج این پژوهش اخیرا در مجله “Nature Materials” انتشار یافت.
شرکت تسلا موتورز از جدیدترین فناوری باتریهای تولیدی خود با ظرفیت تولید انرژی بیشتری رونمایی کرد.
شرکت تسلا روز سه شنبه از باتریهای جدید خود رونمایی کرد که باعث افزایش قدرت خودروهای الکتریکی میشود.
باتریهای جدید که به اسم ۴۶۸۰ معروف هستند ۶ برابر باتریهای قبلی قدرت بیشتری ایجاد میکنند و همچنین ظرفیت انرژی آنها ۵ برابر شده است.
ایلان ماسک رئیس شرکت تسلا معتقد است که این نوع باتریها باعث کاهش قیمت خودروهای برقی میشود و میتوان خودروهای برقی را ارزانتر از خودروهای بنزینی هم تراز خریداری کند.
رئیس شرکت تسلا اعلام کرد: در این باتریهای جدید قسمت Tab یا زبانه باتری حذف شده است. Tab قسمتی از باتری است که باعث اتصال بین سلول و قسمت تغذیه کننده میشود.
او توضیح داد: در واقع ما یک طول مسیر کوتاهتر برای حرکت الکترونها جایگزین کردیم که با کاهش اتلاف انرژی و زمان قدرت بیشتری تولید میکنند. این باتریهای بدون Tab شعاع حرکتی خودروهای الکتریکی را ۱۶ درصد افزایش میدهد.
این باتریهای جدید بزرگتر از باتریهای کنونی شرکت تسلا هستند و طول و عرضی آن به ترتیب ۴۶ و ۸۰ میلی متر است اما با این حال انرژی و برق بیشتری را برای خودرو تولید میکند. باتری ۴۶۸۰ کاملا باعث افزایش بازده خودروها شده و حدود ۱۴ درصد هزینه هر کیلووات ساعت برق را کاهش میدهند.
فناوری باتری
تسلا هم مانند سایر شرکتهای خودرو ساز در تلاش برای تولید بهترین نوع خودروهای الکتریکی است و بیشتر هدف خود را روی تولید خودرو گذاشته است. باتریهای این شرکت در گذشته توسط منابع دیگری تامین میشود.
ایلان ماسک در گزارشهای اخیر از شروع تولید باتریهای مختص به شرکت تسلا خبر داد. باتریهای بدون Tab هم یکی از فناوریهای جدید شرکت تسلا در عرصه باتری سازی است.
منبع: خبرگزاری مهر