نمونه اولیه ای از قطار «مگ لو» در چین ساخته شده است که سرعت آن به ۳۸۵ مایل برساعت می رسد. این نوع قطار با نیروی الکترومغناطیس حرکت میکند.
محققان چینی از نمونه اولیه یک قطار مَگلِو (maglev) رونمایی کردند که سرعت آن به ۴۰۰ مایل برساعت میرسد. مگ لو قطاری است که هنگام حرکت، بهطور شناور در هوا و در فاصله کمی از ریل قرار میگیرد، در حالی که تنها با هوا اصطکاک دارد. این نوع قطار با نیروی الکترومغناطیس حرکت میکند.
محققان دانشگاه جیاتونگ نمونه اولیه را ساختهاند و ادعا میکنند سرعت آن به ۳۸۵ مایل برساعت (۶۲۰ کیلومتر برساعت) میرسد. البته طبق تخمین آنها، این قطار ۶ سال دیگر برای استفاده تجاری آماده خواهد بود و سرعت آن به ۴۹۷ مایل برساعت (۸۰۰ کیلومتر برساعت) خواهد رسید.
نمونه اولیه این قطار که روی یک ریل کوتاه به نمایش درآمد، ابزاری برای حمل و نقل بین دو شهر فراهم میکند. سرعت قطار به اندازه یک جت است. البته این قطار قبل از عرضه عمومی باید ارتقا یابد، اما اتکای آن به فناوری جدید ابررسانا سبب شده سریعتر، سبک ترو کارآمدتر از سایر نمونههای مَگلِو باشد.
محققان در این بازه زمانی روی کاهش وزن قطار کار می کنند و برای این کار واگنهای آن نیز از جنس فیبر کربنی ساخته میشوند. هدف نهایی ساخت قطاری است که سبک تر از همتایان خود باشد تا هزینه ساخت ریلها، تونلها و پلها کاهش یابد.
محققان روشی برای تولید متانول از دی اکسید کربن و آب با استفاده از برق تولید شده در نتیجه تغییر دما، ابداع کرده اند. این محصول در مرحله بعد به بنزین مصنوعی تبدیل می شود.
گروهی از محققان روشی پاکتر برای تولید سوخت خودروهای بنزینی ابداع کردهاند.
طبق گزارشی که در نشریه «نیچر کامونیکیشنز» منتشر شده، به طور معمول تبدیل دی اکسید کربن به متانول نیازمند دمای بسیار بالا است. اما محققان دانشگاه چینی سیستمی ابداع کردهاند که با استفاده از نانوپلت های دو بعدی الکتریسیته کافی برای تغییر دما بین شب و روز را تنظیم کند.
فرایند جدید تولید سوخت دی اکسید کربن هوا و آب را با استفاده از الکتریسیته به متانول تبدیل میکند. برق مورد نیاز برای این فرایند نیز از افزایش و کاهش روزانه دما تولید میشود. هرچند در برخی موارد میتوان از متانول استفاده کرد اما قابلیت تبدیل آن به بنزین مصنوعی سبب میشود سوختی پاکتر در مقایسه با بنزینی باشد که از نفت تولید میشود.
این سیستم تاکنون فقط در آزمایشگاه استفاده شده و بنابراین محققان مقادیر اندکی از دی اکسید کربن را به مولکولهای متانول تبدیل کردهاند.
البته متانول مصنوعی همچنان گازهای گلخانهای تولید میکند و این فرایند برای زمین مضر است. اما گامی در جهت درست و ارتقای سوخت است.
منبع: خبرگزاری مهر