در حالی که یک کلاه ایمنی منفذدار شما را در روزهای گرم خنک نگه میدارد نمیتواند در روزهای سرد گرمتان کند این دلیلی است که منجر به ساخت کلاه ایمنی بریجر(Bridger) شد.
لایههای سازندهی این کلاه قابل تعویض است و برای هواهای مختلف مناسب است.
در قسمت خارجی کلاه بریجر دو لایهی پلیمری بهم وصل شدهاند و دو قطعه متفاوت موجود است. هنگامی که فرد میخواهد خنک بماند باید از قطعهی منفذدار استفاده کند که باعث میشود هوا از کلاه عبور کند. و هنگامی که هوا سرد میشود میتوان از لایهای که عایقبندی شده استفاده کرد. این لایه منافذی ریز برای جابهجایی هوا دارد و دو بخش پوشاننده گوش از جنس پشمی که قابل جدا کردن است نیز دارد. این کلاه ویژگیهای دیگری نیز دارد از جمله یک سگک فلزی ساده و بندی که بندهای دو طرف را به زیر چانه وصل میکند. به گفته طراحان قابلیت جدا کردن لایههای رویی نیز وجود دارد تا پس از ضربه بتوان از سلامت فوم داخلی اطمینان حاصل کرد.
کلاه بریجر که توسط دوچرخهسواران اهل بوستون، رایان(Ryan) و پیتر ایلر(Peter Eiler) ابداع شده دارای لایهی داخلی با تراکم دو برابر برای جذب ضربه است. این لایه از فوم(XRD) ساخته شده که مانند فوم هوشمند نرم است اما در مقابل ضربه مقاوم است و یک لایهی خارجی محکمتر از فوم دارد. مواد سازنده این کلاه متفاوت از بیشتر کلاههای ایمنی دوچرخه سواری قدیمی که از پلی فوم استایرن یا EPS تشکیل شدهاند است.
طبق برنامهریزیهای انجام شده این کلاه ایمنی هدف کمپین کیکاستارتر(Kickstarter) است که ماه آینده آغاز میشود و اگر به مرحلهی تولید برسد هزینه آن با یک نوع لایه ۱۹۵ دلار خواهد بود و برای لایه اضافی باید ۳۰ تا ۴۰ دلار بیشتر پرداخت شود.
یک شرکت دانشبنیان با استفاده از روشی هوشمند برای کنترل وزن وسایل عبوری، تخریب روسازی راهها و تلفات جادهای را کاهش داد.
شرکت صنعتی فرد ایران بهعنوان نخستین تولیدکننده باسکول و سیستمهای توزین در ایران فعالیت خود را از سال ۳۷ آغاز کرد. در حال حاضر این مجموعه فناور در زمینه طراحی و تولید انواع باسکول جادهای و سیستمهای متنوع توزین صنعتی و الکترونیکی، ابزار دقیق و پروژههای خاص فعالیت میکند.
سیستم توزین در حال حرکت که محصول دانشبنیان این مجموعه است یکی از روشهای هوشمند برای کنترل وزن وسایل عبوری از یک مقطع است. حمل بار اضافه میتواند پیامدهای جبرانناپذیری از جمله تخریب روسازی راهها و کاهش قابلیت کنترل و هدایت وسیله نقلیه را به همراه داشته باشد. اما با نصب این سیستم در نزدیکی پلیس راهها، اطلاعات بسیار مفید و کاربردی از ترافیک جاده به کاربران ارائه میشود.
اگر وزن وسایل نقلیه بیشتر از حد مجاز باشد، مشکلات فراوانی به بار خواهد آورد. از اثرات تردد وسایل نقلیه سنگین با بار غیر مجاز میتوان به تخریب زیرساختها، افزایش احتمال و شدت تصادفات اشاره کرد. یکی از ابزارهای موثر در کنترل وزن این وسایل، سیستم توزین در حال حرکت است.
حسین پویان مدیرعامل این شرکت دانشبنیان، سیستمهای هوشمند توزین در حال حرکت جادهای، طراحی و نصب سامانههای هوشمند ثبت تخلفات جادهای، طراحی و تولید سامانه هوشمند توزین ریلی و دیگر پروژهها در حوزه هوشمندسازی راه در این مجموعه اجرایی شده است.
این فناوری کمک میکند تا وزن وسایل نقلیه در جریان ترافیک بدون هیچ گونه توقفی اندازهگیری شود. کاری که هم از بروز ترافیک جلوگیری میکند و هم وزن وسایل را دقیق و با حساسیت بیشتری اندازهگیری میکند.
او افزود: همه این تجهیزات و سیستمها با کمک خلاقیتها و نوآوری تولید شدهاند.
این فعال فناور ادامه داد: در سالهای اخیر، بهکارگیری سیستمهای توزین در حال حرکت، در کشور مورد توجه قرار گرفته است و سالانه مبلغ قابل توجهی از سوی ارگانهای متولی حملونقل جادهای، برای راهاندازی این سیستمها هزینه شده است. خرید این محصولات از دیگر کشورها هزینه زیادی برایمان دارد.
پویان همچنین بیان کرد: با تولید این سیستمها در کشور، دیگر نیازی به خرید آنها از بازارهای جهانی با قیمتهای بالا نیست و بازار داخلی این محصولات را تامین کرده است.
منبع: ایسنا