ساخت بالگردهای عمودپرواز ساکت

ساخت بالگردهای عمودپرواز ساکت

ساخت بالگردهای عمودپرواز ساکت 733 403 نوفن حامی البرز

 

ساخت بالگردهای عمودپرواز ساکت

 

ارتش ایالات متحده در جستجوی دستیابی به بالگردهای عمودپرواز برقی بی سر و صدا است که همانطور که از نامش پیداست، در عین برقی و بی صدا بودن، قادر به بلند شدن و فرود عمودی نیز باشد.

ارتش آمریکا در تلاش است تا خصوصیات صوتی هواپیماهای عمودپرواز(eVTOL) و موتورهای محوری آن را به عنوان بخشی از تلاش برای دستیابی به بالگردهای بیصدا و سری، بهتر بشناسد.

بالگردهای عمودپرواز مزایای بسیاری دارند، اما یکی از اشکالات بارز آنها صدای بلند آنهاست که در هنگام پرواز ایجاد می‌کنند. این امر ناشی از حرکت و فعل و انفعال تیغه‌های بالگرد با هوا است که به عنوان “فعل و انفعال تیغه-گردباد” شناخته می شود.

ایده اصلی این است که روتورهای کوچک‌تر، امضای صوتی متفاوتی نسبت به روتورهای بزرگتر دارند، زیرا صداها توسط مکانیسم‌های مختلف فیزیکی ایجاد می‌شوند. صدای یک روتور معمولی از نویز ضخامت ناشی می‌شود؛ جایی که هوا توسط روتورها جابجا می‌شود و صدا توسط آن تولید می‌شود. این‌ها در مجموع چیزی را تولید می‌کنند که به عنوان “صدای تونال” شناخته می‌شود.

این توضیح ساده‌ای بود، اما آیرودینامیک مربوط به داشتن تعداد زیادی تیغه بلند، باریک و انعطاف پذیر با سرعت چرخش زیاد و در مجاورت یکدیگر ​​بسیار پیچیده است. فرماندهی توسعه توانایی‌های رزمی ارتش ایالات متحده(DEVCOM) و آزمایشگاه تحقیقات ارتش آمریکا، با همکاری شرکت‌های “اوبر” و دانشگاه “تگزاس در آستین” در حال مطالعه وسایل نقلیه آکوستیک عمودپرواز هستند که از چندین موتور دارای تیغه‌های چرخان موسوم به “روتور”(rotor) کوچک استفاده می‌کنند و امیدوار هستند که روزی امکان تولید یک بالگرد کاملاً بیصدا را برای میدان‌های جنگ محقق کنند.

در همین حال، روتورهای کوچک‌تر در یک هوابرد عمودپرواز به طرز متفاوتی سر و صدا تولید می‌کنند از طریق تلاطم برای تولید صدای باند پهن دارند. به گفته محققان، این مقیاس متفاوتی از صدای تونال است و در برخی موارد ممکن است بر آن چیره شود.

این مطالعه شامل آزمایشات میدانی با استفاده از تعدادی تنظیمات روتور با موتورهای الکتریکی و همچنین استفاده از مدل‌های رایانه‌ای است. این آزمایشات با ۹ میکروفن و ضبط صداها برای مقایسه انجام شد که با استفاده از دو برنامه اجرا می‌شوند: “سیستم تجزیه و تحلیل جامع هوابرد دارای روتور”(RCAS)و PSU”-WOPWOP”.

دکتر “جورج جاکوبلیس” مهندس تحقیقات ارتش آمریکا در اداره فناوری وسایل نقلیه آزمایشگاهی می‌گوید: “RCAS” بارهای آیرودینامیکی یا نیروها را روی تیغه‌ها و همچنین میزان خم شدن و پیچش تیغه‌ها را محاسبه می‌کند. این اطلاعات برای استفاده به عنوان ورودی برای برنامه “PSU-WOPWOP” ضروری است، چرا که این برنامه صدای تولید شده توسط روتور را محاسبه می‌کند. مرتبط کردن داده‌های این دو برنامه به مقدار قابل توجهی کار نیاز داشت که توسط گروه ما انجام شد.

در طول مطالعه صدای روتورهای بالگردهای عمودپرواز، این تیم همچنین روتورهای چرخشی هم محور را که به عنوان “روتورهای انباشته”(stacked rotors) نیز شناخته می‌شوند، مورد بررسی قرار داد. در این روتورها، به جای اینکه تیغه‌ها در یک سطح باشند، در ارتفاع‌های مختلفی از محور تنظیم می‌شوند.

آنچه که محققان دریافتند این بود که پره‌های روتور با فاصله یکسان، کمترین میزان صدا را ایجاد می‌کنند.

“جاکوبلیس” می‌گوید: من فکر می‌کنم که یک “روتور انباشته” می‌تواند برای کاربردهای عمودپرواز مفید باشد. درجه آزادی بیشتر برای طراحی امکان دستیابی به کارایی و کنترل صدا را فراهم می‌کند که در نتایج آزمایشات ما نشان داده شده است. با این حال هنوز تحقیقات بیشتری لازم است.

شرکت رباتیک”کاناواس”(Canvas) که در سال ۲۰۱۷ تأسیس شد اخیرا یک بازوی رباتیک مجهز به چند حسگر طراحی کرده است که فرایند نصب دیوارهای پیش ساخته را به صورت خودکار انجام می‌دهد.

در ساختمان‌سازی به ورقه‌ای از گچ که میان دو لایه ضخیم از کاغذ یا مقوا فشرده شده و برای ساخت دیوارهای جداکننده داخلی و سقف از آن بهره می‌گیرند، دیوار خشک(Drywall) یا تخته گچ(Gypsum Board) گفته می‌شود. دیوارهای خشک به وسیله قاب‌بندی چوبی یا قاب‌بندی فولادی سبک نصب می‌شود لذا در هنگام زلزله رفتار یکپارچه دیوار باعث استحکام بیشتر آن می‌شود. این شرکت اکنون قصد دارد حضور منطقه‌ای خود را توسعه دهد و همچنین ربات خود را برای انجام یک سری از کارهای ساخت و ساز خودکار توسعه دهد.

بنیانگذاران شرکت کاناواس ادعا می‌کنند که ربات‌های توسعه داده شده توسط شرکت‌شان سریع‌تر از انسان کار می‌کنند. در حالی که اکثر شرکت‌های رباتیک، ماشین‌های خود را می‌فروشند یا اجاره می‌دهند، ربات‌های کاناواس توسط افراد آموزش دیده “اتحادیه بین‌المللی نقاشان و تجارت متحد”(International Union of Painters and Allied Trades) اداره می‌شوند.

شرکت “کاناواس” در حال حاضر بر نصب دیوارخشک در ساختمان‌های تجاری بزرگ‌تر از ۱۰هزار فوت مربع(۳ هزار و ۴۸ متر مربع) تمرکز دارد. به گزارش “ونچر بیت”(VentureBeat) پس از کامل شدن این فرآیند، این شرکت قصد دارد ربات خود را بیشتر توسعه دهد تا امکان عایق کاری اسپری‌ای(spray-on insulation) و رنگ کردن را نیز داشته باشد.

در حال حاضر، این شرکت فقط در منطقه خلیج سان فرانسیسکو(San Francisco Bay Area) فعالیت می‌کند و هدفش توسعه بیشتر کارهایش در آینده است. با اعمال محدودیت‌های گسترده به دلیل همه‌گیری کروناویروس و فاصله اجتماعی، بازار ربات‌ها و هوش مصنوعی در ماه‌های اخیر رونق پیدا کرده است.

با سرمایه‌گذاری شرکت‌هایی مانند “Innovation Endeavors”، “Obvious Ventures”، “Brick & Mortar Ventures” و “Grit Ventures” در شرکت کاناواس اکنون سرمایه این شرکت به ۱۹ میلیون دلار رسیده است.

 

منبع: ایسنا