کسب و کار کوچک
(Small business)
اندازه کسب و کارها به شیوه های مختلفی سنجیده می شود و با توجه به معیار ها می توان تعیین کرد که کسب و کار کوچک است یا خیر. موارد زیر تنها بعضی از معیارهای سنجش ابعاد کسب و کار هستند :
- بر اساس تعداد کارکنان
- بر اساس گردش مالی سالانه یا میزان درآمد سالانه
- بر اساس تعداد مشتریان
- بر اساس سرمایه گذاری اولیه
- بر اساس سن کسب و کار
گاهی یک کسب و کار سه نفره، دهها میلیارد تومان در سال گردش مالی دارد و گاه یک کسب و کار صد نفری، با یک میلیارد تومان اداره میشود. گاهی یک کسب و کار، فقط بر روی یک مشتری بنا شده و پس از چند سال، نمیخواسته یا نتوانسته مشتریان جدید جذب کند. گردش مالی و تعداد کارکنان زیاد است. اما بازار آن کسب و کار هنوز کوچک است.
به عبارت دیگر مرسوم ترين استاندارد تعريف شده برای كسب و كار كوچك این است که هر شركتي با كمتر از 500 پرسنل که به صورت مستقل کار میکند در این حيطه قرار ميگيرد.
-
برنامه ریزی کسب و کار:
در ابتدای تصمیم گیری برای شروع یک کسب و کار، کارآفرین باید برنامه ریزی درست و تحقیق وسیع نیاز است. می توان موارد زیر را لازمه ی شروع یک کسب و کار دانست:
- چه خدمت یا کالای قرار است ارائه شود؟
- در کجا قرار است این کار را انجام شود؟
- ساختار قانونی شرکت چگونه باید باشد؟ ( سهامی عام، خاص و … )
- چه امکانات و تجهیزاتی نیاز است؟
- اسم کسب و کار چه چیزی باشد؟
- رقبای این کسب و کار چه کسانی هستند؟
- مزیت رقابتی این شرکت نسبت به شرکتهای موجود چیست؟
- آیا فرد میتواند برای کسب و کار جدید خود تقاضا ایجاد کند؟
- به چه تسهیلات و امکانات بیمهای نیاز است؟