بررسی تب یکی از علائم اصلی کووید-۱۹: محققان میگویند: اطلاعات جمع آوری شده از دمای بدن توسط دستگاه های پوشیدنی که روی انگشت قرار میگیرند نشان میدهد که این دستگاهها میتوانند برای بررسی تب که یکی از علام اصلی کووید-۱۹ و آنفلوانزا است، مورد استفاده قرار گیرند.
محققان نتایج تحقیقات خود را در مقالهای تحت عنوان “امکان کنترل مستمر تب با استفاده از دستگاههای پوشیدنی” در ۱۴ دسامبر در مجله Scientific Reports منتشر کردند.
محققان دانشگاه کالیفرنیا سان دیگو و سانفرانسیسکو و آزمایشگاه لینکلن دانشگاه فناوری ماساچوست تأکید میکنند که داده های به دست آمده از این مطالعه فقط با بررسی ۵۰ شرکت کنندهای است که اعلام کردند مبتلا به کووید-۱۹ شدهاند.
مقاله منتشر شده در مجله scientific reports اولین نتیجه منتشر شده از تحقیق TemPredict است. این تحقیق روی بیش از ۶۵۰۰۰ نفر که انگشتر تولید شده توسط شرکت نوپای فنلاندی به نام Oura را استفاده کردهاند انجام شده است. این انگشتر دما، ضربان قلب، تنفس و میزان فعالیت را ثبت میکند.
هدف از این مطالعه ایجاد الگوریتمی است که بتواند شروع علائمی مانند تب، سرفه و خستگی را که از مشخصههای کووید-۱۹ است پیش بینی کند.
محققان میگویند امیدوارند که تا پایان سال به این هدف برسند. آنها همچنین امیدوارند که این الگوریتمها به مسئولان بهداشت عمومی کمک کند تا سریعتر برای مهار شیوع ویروس وارد عمل شوند.
بنیامین اسمار(Benjamin Smarr)، نویسنده مقاله و استاد گروه مهندسی زیستی و موسسه علوم داده Halicioglu در دانشگاه کالیفرنیا سندیگو میگوید: این فقط یک مشکل علمی نیست، بلکه یک معضل اجتماعی است (کووید-۱۹). با استفاده از این انگشترها که دما را اندازه گیری می کنند، می توانیم در آینده یک سیستم هشدار اولیه کووید داشته باشیم.
وی افزود: اما برای آنکه چنین تلاشهایی واقعاً کارساز باشد کاربرانی که از آنها استفاده میکنند باید احساس امنیت کنند تا دادههای خود را به اشتراک بگذارند.
اسمار، مسئول تجزیه و تحلیلهای اطلاعات تحقیق TemPredict و اشلی میسون(Ashley Mason) استاد گروه روانپزشکی و مرکز پزشکی مجتمع اوشر در دانشگاه کالیفورنیا سانفرانسیسکو، محقق اصلی تحقیق است.
داده ها فاقد کلیه اطلاعات شخصی از جمله مکان افراد هستند و هر شخص با یک شماره شناسایی تصادفی شناخته میشود.
میسون میگوید: اگر این دستگاهها بتواند کاری کند که ما کووید-۱۹ را زود تشخیص دهیم، مردم میتوانند قرنطینه خانگی را زودتر شروع کرده و آزمایشاتی را انجام دهند تا از انتشار ویروس کاسته شود. به این ترتیب، یک پیشگیری جزئی ارزش بسیار بیشتری از یک درمان گسترده خواهد داشت.
۵۰ فرد مورد مطالعه همه دارای حلقههای Oura بودند و قبل از پیوستن به تحقیق TemPredict مبتلا به کووید۱۹ بودند. آنها خلاصه علائم مربوط به بیماری خود را ارائه دادند و به محققان امکان دسترسی به دادههای حلقههای Oura خود که در طول دوره بیماری جمع آوری شده بود، دادند.
دادههای جمع آوری شده به عنوان بخشی از مطالعه بعدی TemPredict شامل ۶۵۰۰۰ نفر بود و این دادهها در مرکز ابر رایانه ساندیگو در دانشگاه کالیفورنیا سن دیگو ذخیره می شود، جایی که تیمی به رهبری ایلکای آلتینتاش(Ilkay Altintas) در حال ساخت پورتالی برای دسترسی سایر محققان به این دادهها برای تجزیه و تحلیل است.
ایلکای آلتینتاش، مدیر ارشد علوم داده در مرکز ابر رایانه ساندیگو میگوید: دادههای جمع آوری شده پتانسیل زیادی برای مرتبط شدن با سایر مجموعههای داده را دارد و باعث می شود مدلهای فردی و اجتماعی برای درک بیشتر بیماری ترکیب شوند.
یک اتومبیل اسپورت پرنده فقط در عرض ۳ دقیقه میتواند از یک وسیله نقلیه جادهای به هواگرد تبدیل شود. این خودروی پرنده به عنوان بخشی از پرواز آزمایشی خود ۱۵۰۰ فوت(۴۵۷ متر) از زمین فاصله گرفت و در آسمان اسلواکی پرواز کرد.
تصاویر هیجان انگیز خودروی هوایی موسوم به “ایرکار”(AirCar) که توسط شرکت اسلواکیایی”کلین ویژن”(KleinVision) تولید شده است، نشان میدهد که این وسیله نقلیه در هنگام رانندگی در باند فرودگاه توقفی کوتاه میکند و سپس بالهای خود را باز کرده و در آسمان پرواز میکند. این پنجمین نمونه اولیه از این اتومبیل پرنده است و توسعه دهندگان می گویند این خودروی پرنده برای مسافرتهای تفریحی یا سرویس تاکسی تجاری بسیار مناسب است. جزئیات قیمت آن فاش نشده است اما می تواند هر بار حدود ۶۲۰ مایل (۹۹۷ کیلومتر) را طی کند و از سال آینده در آسمان و جادهها قابل مشاهده است.
به گفته توسعه دهندگان، این خودروی پرنده تاکنون دو پرواز آزمایشی که در آن ۱۵۰۰ فوت از زمین فاصله گرفته است را در فرودگاه “پیستانی” اسلواکی انجام داده و این امر آن را یک گام به پروازهای تجاری نزدیکتر کرده است. “ایرکار” که توسط پروفسور “استفان کلین”(Stefan Klein) طراحی شده است، به عنوان بخشی از آزمایش، دو پرواز و فرود را با موفقیت انجام داد. ماشینها میتوانند سنگین باشند اما هواپیماها باید سبک باشند و بنابراین یافتن این تعادل برای ایرکار یک چالش بزرگ برای کلین و تیمش بود.
به گفته کلین، این وسیله برای رسیدن از زمین به آسمان به باند فرودگاهی حداقل ۹۸۴ فوتی نیاز دارد و میتواند تا ۱۲۴ مایل در ساعت نیز سرعت داشته باشد. ایرکار بالهایی دارد که باز میشود و در عقب نیز یک پیشران دارد. بالها وقتی وسیله نقلیه در جاده است تا و جمع شده و فضای یک مکان طبیعی برای پارک را اشغال میکند. دکتر “برانکو سرح”(Branko Sarh)، کارشناس سابق بوئینگ، گفت: مکانیسم بیرون آمدن/ جمع شدن بال و دم که اتومبیل را به هواپیما تبدیل میکند، بسیار چشمگیر است. کابین خلبان فضای لازم برای راننده/خلبان و یک مسافر را فراهم میکند و بسیار جادار و زیبا است. ظاهر کلی ماشین پرنده در جاده و آسمان عالی است.
بنابر گفته این شرکت این خودروی دارای دو صندلی که این هفته در اسلواکی آزمایش شد، وزنی معادل ۲ هزار و ۴۲۵ پوند دارد و می تواند بار اضافی تا ۴۴۰ پوند را در هر پرواز حمل کند. این خودروی مجهز به یک موتور ۱.۶ لیتری بی ام و است و قدرت موثر خروجی آن ۱۴۰ اسب بخار است و میتواند هر بار حدود ۶۲۰ مایل(۹۹۷ کیلومتر) طی کند.
توسعه دهندگان میگویند این هواپیما به گونه ای طراحی شده است که کنترل ایرکار برای هر خلبان حتی بدون آنکه آموزش خاصی برای انجام این کار دیده باشد قابل اجرا است. وقتی وسیله مذکور تمام آزمایشات پرواز قانونی مورد نیاز را با موفقیت به پایان رساند، آنها قصد دارند موتور قدرتمندتری را درون این وسیله تعبیه کنند و امیدوارند که ظرف شش ماه آینده آن را برای فروش آماده خواهند کرد. یکی از کارشناسان این شرکت گفت: با ایرکار شما بدون دردسر میتوانید خود را به زمین گلف، دفتر، مرکز خرید یا هتل خود برسانید و آن را در یک جای پارک عادی پارک کنید.
منبع: ایسنا