اضافه شدن خط بریل به کنسولهای بازی
اضافه شدن خط بریل به کنسولهای بازی: مایکروسافت در ادامه نوآوریهای خود برای توسعه و بهبود بازارهای هدف، تغییری نوین در کنسولهای ایکسباکس را در نظر گرفته است. قابلیت دسترسی افراد نابینا و کمبینا به بازیهای کامپیوتری مورد توجه قرار گرفته است. در حقیقت این ثبت اختراع یک تغییر بسیار کلیدی در کنسولهای بازی استاندارد پیشنهاد نموده که شامل اضافه نمودن یک صفحهنمایش بریل برای گیمرهایی است که مشکل بینایی دارند!
افراد دارای مشکل بینایی اغلب در استفاده از کنسولهای بازی با مشکلات جدی روبرو بوده و بسیاری از عناصر بازی برای آنها غیر قابل دسترس است و راهحل کنونی برای گیمرهایی که توانایی خواندن متن بازی را ندارند، توصیف صوتی است. اما یک صفحهنمایش بریل داخلی به کاربر اجازه میدهد تا در حین بازی، دادهها را به سادگی دریافت و پردازش نماید. به عبارت بهتر ایده خلاقانه مایکروسافت، این فرصت را فراهم میکند تا متن و قابلیتهای رابط کاربری برای افرادی که مشکل بینایی دارند، بهتر توضیح داده شود.
با توجه به توضیحات ارائه شده در ثبت اختراع مایکروسافت پدالهایی در پشت دسته بازی قرار گرفته که میتوان از طریق آنها حروف بریل را برای کاربردهای مختلف سازماندهی و استفاده نمود. به عنوان مثال، فرد میتواند چت متنی درون بازی را شروع کند. پدالها همچنین پتانسیل ارائه بازخورد لمسی خواهند داشت. از این طریق، تجربه بازیهای متن محور در این افراد، به سمت تجربههایی وابسته به گرافیکهای پیچیده تغییر خواهد یافت. البته این مسئله قابل توجه است که انجام بازیهایی با گرافیک پیچیده، برای افراد نابینا یا کمبینا بسیار مشکل است؛ چرا که بازخورد صوتی، گرافیک پیچیده بازی را به شکلی کاملاً محدود و از طریق استفاده از حسگرهای صفحه توصیف میکند. همچنین وقتی بازی بهسرعت پیش میرود (بهطور مثال یک بازی مبارزهای)، خروجی حسگر صفحهنمایش، باعث تأخیر در بازی میشود. با فناوری جدید مایکروسافت، بازیهای ویدئویی با مشکلات بسیار کمتری در اختیار گیمرهای دارای مشکل بینایی قرار گرفته، اما به صورت کامل مشکل آنها را حل نخواهد کرد.
گفتنی است که به محض اینکه نام بازیهای کامپیوتری و کنسولهای بازی به میان میآید، ذهن بسیاری از افراد به سمتوسوی دو محصول محبوب بازار، یعنی «PlayStation» و «Xbox» معطوف میشود. دسته بازی اختراعی مایکروسافت که اصطلاحاً «Xbox Adaptive Controller» نام دارد، علاوه بر استراتژی تنوع این شرکت مبنی بر ورود به حوزههای مختلف و گاهاً عجیب فناوری، بیانگر همکاری تنگاتنگ با سازمانهای حامی افراد ناتوان و تأکید بر مسئولیتهای اجتماعی این شرکت در این زمینه است. البته این پتنت تنها توصیفکننده یک ایده اولیه بوده که تولید و تجاریسازی آن، مستلزم زمان کافی برای تبیین و توسعه ایده و به نوعی شاخ و برگ دادن به مفهوم آن است.
لازم به ذکر است که مایکروسافت در طیف وسیعی از حوزهها مشغول فعالیت بوده و نوآوری را به عنوان الزامی برای خود در محصولات و فناوریهای مختلف در نظر گرفته است. به عنوان مثال، این شرکت اخیراً پتنتی به ثبت رسانیده که نوعی مراکز داده با مصرف انرژی بسیار کم در زیر آبهای اقیانوس را توصیف میکند. توسعه نوعی تجهیز پوشیدنی برای کاهش حرکات غیر ارادی افراد مبتلا به پارکینسون و عرضه هدست واقعیت مجازی هولولنز، از دیگر اقدامات این شرکت برای تنوعبخشی به کسبوکار خود محسوب میشود.
منبع: کانون پتنت ایران